CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag 20. august 2008

Til minne


I dag kommer det ikke noen oppdatering om oss her. Denne dagen får være til minne over Ola og Nils Ståle Hammer som så brått ble revet bort fra sin familie under ferietur i Italia (Levangeravisa, Adressa, VG). I dag er nemlig begravelsen, og tiden står stille da. Nils Ståle var søskenbarnet til Eldbjørg. Og det som gjør det hele så enda mye verre er at Ola bare var en liten gutt, og i tillegg tvilling. Må være ubeskrivelig for en liten gutt å delta i begravelsen for sin lille tvillingbror. Smerter mer enn vi kan fatte. Våre tanker går derfor til familien som sitter igjen. Til kone/mor og til de andre barna og tvillingbroren. Til en kvinne som ikke lenger kan dele sorger og gleder med sin ektemann. Til en liten gutt som aldri mer skal få våkne opp om morgenen sammen med sin gode lekekamerat og bror. Til søsken som har mistet en kjær pappa og lillebror.

Jeg låner dere to en stund
et barn jeg har, sa Gud.
Hold av ham, mens han er på jord,
og gråt når han får bud
-om reise hit til meg igjen.
Det kan gå mange år,
men også liten stund,
og til det skjer, la ham få gode kår!
Ham bringer smil og glede med,
og blir hans opphold kort,
så lever minnene som sol, og puster sorgen bort.
***
Hans opphold det blir ei "for godt",
på jord kan ingen bli,
men han har litt å lære der
-før turen er forbi.
Jeg så rundt den hele jord
-og søkte etter lærer god.
Og fremst blant kvinner og blant menn,
der fant jeg dere to.
Vil dere gi all kjærlighet
til denne lille venn
-og ikke hate meg
-når jeg skal ta ham hjem igjen?
***
Jeg syntes da, dem til meg si:
"Skje din vilje, Herre kjær!
Vi gleder oss til barnet ditt
-om sorgen enn blir svær.
Vi gir ham ly og kjærlighet
-den tid du, Herre, vil.
Og takker deg for lykken vår,
så lenge vi er til.
Og kaller englene på ham
-før noen tenkte så,
skal vi stå rak i sorgens stund
-og prøve å forstå."
ukjent amerikansk forfatter

Vi lyser fred over Ola og Nils Ståles minne.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Så utrolig fint av dokk å gi Ola og Nils Ståle den her dagen! Utrolig fint vers va det å.

Anonym sa...

Det var fint å lese det dere har skrevet. Det er så ufattelig å tenke på at dette har skjedd. Tenker også på ei gammel mor og bestemor som har mistet den gode sønnen sin og barnebarnet som hun var så glad i. Herrens veier er sannelig uforståelig for oss mennesker. Turid

baby growth
babies