CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

torsdag 28. februar 2008

Bleieoppdatering dag 96

Utrolig hvordan sånne tøybleier funker! Kan bare ikke fatte og begripe hvordan dette fungerer. Nå sitter jeg her med masse fysikk- og kjemibakgrunn fra skoler, men må bare gi meg over for den ullas fortreffelige egenskaper! Innerst er det en vanlig flanell tøybleie (eller gas for den saks skyld) og utenpå en ullbukse som Eldbjørg har strikket. Den flanellsbleien er søkk våt, mens ullbuksa er helt tørr... Skjønner nå at dette er årsaken til at vi aldri har sett en svett sau. Fukta kommer jo ikke igjennom ulla.... ;-)

Og så kjekt at vi har ekspertisen så nært. For i Verdal ligger Kenguruloftet, med masse ideer til både bleier, strikkemønster osv. Utallige forum på diverse nettsteder og mange å spørre om erfaringer. Og hva går igjen? Jo, at det er både enkelt å bruke, og godt for barna. Og ikke minst godt for lommeboka. Utgifter til bruk av engangsbleier til et barn blir ofte estimert til ca 10-12000 kroner. Med tøybleier er utgiften rundt 3-7000 kroner (avhengig av hvilket system man velger). Hvis vi da tenker tvillinger inn i dette bildet, så vil besparelsene våre være på 10-14000! Sier ikke nei takk til det! Kan få en utrolig fin bilbane for de penga... :-) :-) Eller noe annet fornuftig.

Ble jammen et helt innlegg om bleier. For et år siden så kunne jeg ikke ha drømt om at jeg skulle sitte her og snakke/skrive om bleier. Nå er det plutselig blitt en vesentlig del av hverdagen og noe en bare må kunne håndtere. Ja, ja. Moro er det :-) Takk og pris for rispapir i tøybleien slik at en ikke .... ja, du skjønner hvor jeg vil... For ellers kunne fort dette med tøybleier bli litt vel tøft for en voksen mann....

3 kommentarer:

Anonym sa...

Du må ikke skriv så my positivt om tøybleia... -Helga har løst t å prøv det! D va en stor seier i mitt liv når Hanta og Nisse gav opp "prosjekt tøybleie", men nu bli æ bekymra igjen :-/ Æ for min del hæl itj tanken på å kast sjitbleien i samme vaskemaskin som mine egne boxera...

Anne Kjersti sa...

Så kult at dere bruker tøybleier også!
Og det rispapiret... det trenger dere faktisk ikke bruke før de begynner med fast føde evt morsmelkerstatning. Bare å la det gå rett i maskina ;)

Hilsen erfaren tøybleiebruker som også er fasinert av ullas fortreffeligheter

Anonym sa...

Jeg syns det var veldig kjekt å høre om tøybleie erfaringene jeg og kostnadsbesparelse. Helt klart gode råd og kunnskap som vi skal ta med oss til framtidig bruk;)

Klem

baby growth
babies