CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

onsdag 12. desember 2007

Dag 18

I dag var det ukas høydepunkt, nemlig lengdemåling! Hedda var først ute og hadde vokst til hele 34,5 cm og veide i dag 910 gram. Vekten må en derimot ta med en smule salt da hun nok hadde en del utstyr på seg. En forsøker jo å løfte opp det aller meste, men noe sitter jo da faktisk fast i jenta så litt ekstra vekt er det nok. Uansett. Hun har lagt på seg og ikke minst vokst 2,5 cm! Savannah var så nestemann/jente ut og målingen viste da hele 39,5 cm og vekta viste 1260 gram. Også hun hadde da vokst 2,5 cm siden fødselen. Bra ja! Fikk et fint bilde av Savannah rett etter målingen. Var utrolig våken da en periode.


Også Hedda var litt våken i dag. Og da jeg holdt disse to bildene ved hverandre så oppdaget vi hvor like de faktisk er. Skulle jo bare mangle siden de var eneggede tvillinger, men vi har ikke fått sammenlignet før nå.


Hedda sin tilstand i dag er ganske uforandret fra i går, men det ser i alle fall ikke ut til å forverre seg og det der jo en seier i seg selv. Hadde en samtale med kontaktsykepleier og kontaktlege i dag for å oppsummert litt hva som har skjedd den siste uken, og for å høre hva planen var for de første dagene videre. Er veldig greit å høre spesialistenes uttalelser om jenta vår, og svar på de spørsmålene vi hadde. Var jo en veldig skremmende opplevelse i helga, og jeg unner ingen å oppleve det. Sykepleieren kunne fortelle hvor ille denne opplevelsen egentlig hadde vært. Hedda hadde faktisk blitt helt stiv og det var årsaken til legene slet for å tuben (rør ned til lungene fra respiratoren) på plass. Kroppsfargen var mildt sagt ugjennkjennelig og noe oksygenopptak eksisterte ikke. Utrolig at det gikk så bra som det gjorde. Det ble tatt en ultralyd av hjernen i dag for å sjekke om det hadde oppstått noen hjerneblødning, men heldigvis så alt ok ut. Hjertet hadde merkelig nok slått som normalt under hele denne skumle seansen, så dama har jammen et godt og sterkt hjerte!!

Flere har spurt hvordan det går med Hedda's duktus (blodåre i hjertet... lurer på hvor mange ganger jeg skal skrive at duktus er en blodåre, for de fleste vet vel det allerede nå etter at jeg har skrevet det i hvert eneste innlegg...), og joda, den er mindre enn i helga. Første runde med medisinell behandling er nå over og legene avventer et par dager før de vurderer å evt. starte en ny runde. Det er noen bivirkninger rundt en slik behandling, så såfremt Hedda ikke blir plaget av denne åpne duktusen så vil de ikke gjøre noe mer enda. De tviler på at det er årsaken til at det skjedde slik det gjorde i helgen. Alt tyder på det var lungene som rett og slett ikke ville mer. Og at det på toppen av det kom en infeksjon og at duktus utvidet seg igjen.

Legen sa noe godt og viktig i dag: "Vi fokuserer mye på ulike typer respirator og medisinell behandling, men det aller viktigste er at Hedda vokser. Jo større og sterkere hun blir, jo bedre takler hun disse hendelsene". Vi er derfor veldig glad for at hun fordøyer maten godt og at hun legger på seg. Sammenlignet bilder av henne fra dag 1 og dag 18, og det var en tydelig mer moden Hedda som viste seg frem idag. En skikkelig tøffing blir dette!

1 kommentarer:

Anonym sa...

Hei,
Tenkte jeg skulle skrive litt til dere. Jeg har fulgt med siden jeg fikk ei melding fra Helga og Svein om at jeg måtte være med å be for dere.
Selv om jeg ikke kjenner dere fysisk, så føler jeg at jeg kjenner dere litt gjennom Helga. Helga er søstra mi så det er slik det henger sammen.
Dere er utrolig tøffe som lager ei side som alle kan inn å følge med på hva som skjer. Dere er jo midt i en situasjon som få kan sette seg inn i.
Men jeg ville bare ønske dere lykke til. Guds velsignelse over dere som foreldre, Hedda og Savannah. Skal forsette å tenke på dere og sende noen tanker til Han som styrer alt.
Dere får ha en velsignet julehøytid, og kos dere med jentene deres.

Mange gode tanker fra Else

baby growth
babies