CLICK HERE FOR BLOGGER TEMPLATES AND MYSPACE LAYOUTS »

lørdag 29. desember 2007

Dag 35 - 5 uker!

Fem uker og Savannah er igjen på slanker'n! Problemene i går skyldtes nok i hovedsak at hun hadde vokst for raskt i det siste og kroppen hennes hadde ikke klart å henge med i produksjonen av røde blodceller. Dermed ble det for lite blod til å transportere oksygenet og problemet var et faktum. Så derfor har legene nå redusert matmengden hennes for å en mer kontrollert og begrenset vekst. Men hun er ved god form og i dag tok hun til og med puppen såvidt! Ikke som et måltid, men det er i alle fall en god start! Hun er nå ofte våken i forkant av måltidene og har flere ganger tatt noen ml melk på sprøyte.


Hedda på sin side har ikke blitt noe bedre. Det er jo nå 1 uke siden jeg sist så de to små, og jeg kan svært tydelig se forskjell. Savannah har vokst med over 300 gram og det har nesten Hedda også. Men Hedda var nå dårligere enn hun var da jeg så henne sist. Dette er nok mye pga at steroidene nå har hatt sin effekt og at hun dermed er mer oksygenkrevende enn for 1 uke siden. Hun ligger nå mellom 60 og 80% oksygen og har tegn som tyder på delvis fortettede lunger. Og det stemmer godt med røntgenbildene som ble tatt i går. Legene er litt usikre på hva de skal gjøre for egentlig ville de hatt litt bedre verdier før de evt. ville starte en ny kur med steroider. Er også en vurdering om duktus (blodåren i hjertet som jeg har snakket mye om tidligere) kan være en større belastning enn tidligere antatt, men uansett så blir det ikke gjort noe mer rundt dette før hverdagene kommer nå over nyttår. Så nå får hun bruke tiden fremover til fortsatt å bli større, og forhåpentligvis vil da oksygenbehovet, og ikke minst trykket fra respiratoren, bli mindre.

Så status er egentlig av Savannah har det bra og at Hedda fortsatt er svært ustabil, men på sin egen stabile måte...

2 kommentarer:

Asbjørn Kva sa...

Kjære Hans Roar og Eldbjørg Helén,
Takk for spennende beretning, som jeg har lest til øyet blir stort og vått. Helt siden jeg var som taler på Levanger Misjonsforsamling i høst, har jeg tenkt på dere og bedt for dere. Nå vil jeg følge dere enda mer, og jeg ønsker dere all velsignelse i Kristus. Hilsen Asbjørn Kvalbein www.webpastoren.no

Hildgunn sa...

Så nydelig bilde av ei våken lita frøken, uten CPAP-slange i det vesle ansiktet sitt :) 5 uker og så på slanker`n... bra at Savannah har matvett syns nå jeg, og lillesøster Hedda også. Følger med dere!

baby growth
babies